Fasit – Leksjon 18
Foreldremøte på tirsdag (tekstbok s. 212–213)
1 Hva heter det på ditt språk?
Ingen fasit
2 Kan du ordene?
A Hva hører sammen?
kos | og nærhet |
orden | og oppførsel |
ros | og belønning |
stolt | av |
å gjøre | lekser |
glad | i |
rett | og galt |
B Hva betyr omtrent det samme?
å lære barna om rett og galt | å oppdra |
å gjøre slemme ting mot andre | å mobbe |
å ikke huske | å glemme |
å skrive en beskjed til læreren | å skrive melding |
å gjøre noe for andre | å hjelpe |
3 Skriv til bildene
Løsningsforslag
Bilde 1:
Vi ser en far og ei datter. De er veldig glad i hverandre. Det er viktig med kos og nærhet. Det gir trygghet.
Bilde 2:
På bildet ser vi mor og sønn. Mor er sint. Sønnen roter. Mor vil at han skal rydde. Sønnen er litt lei seg. Det er ikke moro når mor kjefter.
4 Verb
A Hvordan bøyer vi …?
Infinitiv | Hva gjør du nå? | Hva gjorde du i går? | Hva har du gjort? |
---|---|---|---|
å glemme | glemmer | glemte | har glemt |
oppdra | oppdrar | oppdro | har oppdratt |
å huske | husker | husket | har husket |
å gjøre | gjør | gjorde | har gjort |
å mobbe | mobber | mobbet | har mobbet |
å gråte | gråter | gråt | har grått |
hjelpe | hjelper | hjalp | har hjulpet |
å få | får | fikk | har fått |
å skrive | skriver | skrev | har skrevet |
B Øv sammen: Verb
Ingen fasit
5 Rommene på skolen
A Hva heter rommene på skolen?
et klasserom | et naturfagrom | et skolekjøkken |
en gymsal | et datarom | et skolebibliotek |
B Hvilket rom skal dere gå til?
Dere skal lage mat. Vi må gå til skolekjøkkenet.
Dere skal låne bøker. Vi må gå til skolebiblioteket.
Dere skal lære om biologi. Vi må gå til naturfagrommet.
Dere skal ha vanlig undervisning og gjøre oppgaver. Vi må gå til klasserommet.
Innkalling til foreldremøte (tekstbok s. 214)
6 Husker du teksten?
1 | Når begynner foreldremøtet? | Kl. 18:30. |
2 | Hva skal de snakke om på møtet? | De skal snakke om skoledagen, meldinger til og fra skolen og valg av klassekontakter og FAU-representant. |
3 | Hvilken klasse går Leo i? | Han går i klasse 6B. |
4 | Hva heter Leos kontaktlærer? | Hun heter Evy Olsen. |
5 | Hva må Daniela og Knut ta med? | De må ta noe å bite i. |
7 Møte på jobben
1 | Hvem må komme på møtet? | Alle avisbudene. |
2 | Når skal møtet være? | 28. september kl. 18:00. |
3 | Hvor skal møtet være? | I kantina på Budsentralen. |
4 | Hva skal de snakke om? | De skal snakke om nye ruter, ny personalansvarlig og endringer i arbeidsrutiner. |
5 | Får de noe å spise på møtet? | Ja, det blir servert kaffe og smørbrød. |
8 Skole-kryssord
På foreldremøte (tekstbok s. 215)
9 En ukeplan
Ingen fasit
10 Skoleord
Ingen fasit
11 Meldinger
A Les meldingene, og svar kort på spørsmålene
- Daniela
- Evy Olsen
- Han er syk.
- Fordi Leo har glemt mattebøkene sine fire ganger den siste måneden.
- De må snakke med Leo.
- De kan ta kontakt med læreren.
B Skriv en melding
Ingen fasit
12 Skriv: Skolegangen min
Ingen fasit
13 Etter skoletid
A Hva gjør de?
å synge i kor | å tagge | å ri | å hjelpe til hjemme |
å spille dataspill | å være på kjøpesenteret | å spille fotball | å sminke seg |
B Snakk sammen: Fritidsaktiviteter
Ingen fasit
C Snakk sammen: Hva passer for dem?
Ingen fasit
På foreldremøte (tekstbok s. 216)
14 Sammensatte ord
A Hvilket ord er det?
en vaskemaskin
et soverom
ei barnevogn
en ukeplan
ei skrivebok
en permisjonssøknad
en fritidsaktivitet
et engelskkurs
ei barnevakt
B Hvilket ord blir det?
Løsningsforslag
soverom, barnevogn, spisebord, fotballbane, busstasjon, ukeplan, skolefag, spillekort, eplekake, vaskemaskin, fritidsaktivitet, skoleår …
15 Syk + e + hus
arbeidsbok = arbeid + s + bok
skoledag = skole + dag
mobiltelefon = mobil + telefon
foreldremøte = foreldre + møte
skrivebord = skrive + bord
gymtime = gym + time
ferietur = ferie + tur
fritidsaktivitet = fritid + s + aktivitet
fargeblyant = farge + blyant
skolebuss = skole + buss
morsmålslærer = morsmål + s + lærer
verdenskart = verden + s + kart
Som-setninger: Daniela har en sønn som heter Leo (tekstbok s. 217)
16 Alina har ei datter som heter Marta
- Alina har ei datter som heter Marta.
- Marta har en sønn som heter Filip.
- Marta er gift med en mann som heter Igor.
- De bor i en by som heter Gdansk.
- Marta har en bror som heter Robert.
- Robert har en bil som er gammel.
17 Øv sammen: Som-setninger
Ingen fasit
18 Har Erhan en sønn som heter Kerem?
- Erhan har en sønn som heter Kerem.
- Har Kerem en venn som går på skolen?
- Kerem må gjøre oppgaven som står på side 20.
- Leo skal lese teksten som står på side 32.
- Har Kerem en lærer som heter Evy?
- Naboen min har en katt som er veldig gammel.
- Har du et hus som ligger i sentrum?
- Ser du kona mi som står der borte?
Bindeord: Hvis jeg øver, blir jeg flink (tekstbok s. 218)
19 Hvis
A Jeg blir flink hvis jeg øver.
- Jeg blir flink hvis jeg øver.
- Jeg blir sint hvis du bråker.
- Jeg blir sur hvis du maser.
- Jeg kommer en tur hvis jeg har tid.
- Jeg blir glad hvis du smiler.
- Det går bra hvis du kan det.
B Hvis det regner, blir jeg inne.
- Hvis det regner, blir jeg inne.
- Hvis hun har råd, reiser hun til Polen.
- Hvis han får lov, skal han sove hele dagen.
- Hvis han vil være alene, drar Ali på fisketur.
- Hvis han har tid, gjør Rashid lekser.
20 Snakk sammen: Fordi …
Ingen fasit
Rashid forteller (tekstbok s. 218–219)
21 Rashids uke i barnehagen
Ingen fasit
22 Et eventyr: Høna og såkornet
A Det var en gang
Det var en gang ei høne. Hun hadde noen korn. Hun tenkte: Jeg vil så disse kornene. Jeg trenger hjelp. Jeg spør grisen. «Gris, kan du hjelpe meg?» sa høna. «Nei», sa grisen. «Jeg har ikke tid!»
Så spurte høna anden. «And, kan du hjelpe meg?» sa høna. «Nei», sa anden. «Jeg har ikke tid!»
Så spurte høna gåsa. «Gås, kan du hjelpe meg?» sa høna. «Nei», sa gåsa. «Jeg har ikke tid!»
Til slutt sådde høna kornene selv. Kornene vokste og vokste. Etter noen måneder tenkte høna: Nå kan jeg skjære kornene.
Jeg trenger hjelp. Jeg spør grisen. «Gris, kan du hjelpe meg?» sa høna. «Nei», sa grisen. «Jeg har ikke tid!»
Så spurte høna anda, men nei. Så spurte hun gåsa, men nei. Til slutt skar hun kornene selv.
Nå må jeg male kornene, tenkte høna. Jeg trenger hjelp. Jeg spør grisen, anda og gåsa. Men alle svarte nei. De hadde ikke tid. Til slutt gikk høna til mølla og malte kornene selv.
Etterpå bakte hun brød av melet.
Grisen, anda og gåsa kjente en deilig lukt. De gikk til hønas hus og banket på. «Hvem vil bli med og spise brødet?» spurte høna. «Jeg vil», sa grisen. «Jeg vil», sa anda. «Jeg vil», sa gåsa. «Nei», sa høna. «Jeg sådde konene selv. Jeg skar kornene selv. Jeg gikk alene til mølla. Og nå vil jeg også spise brødet selv.»
B Snakk sammen: Det var en gang
Ingen fasit
23 En god far: Å oppdra barn
Ingen fasit
Uttale (tekstbok s. 220–221)
24 Hva hører du: a, e, å, o eller ø?
a | e | å | o | ø | |
---|---|---|---|---|---|
1 | x | ||||
2 | x | ||||
3 | x | ||||
4 | x | ||||
5 | x | ||||
6 | x | ||||
7 | x | ||||
8 | x |
25 Diktat: vokaler
- Lise liker hyggelige lyder om våren.
- Vi skriver om hva vi gjør i barnehagen.
- De spiste frukt klokka tolv.
- Hvis du øver mye, blir du flink.
26 Trykk, flyt og rytme
- I et fint hus i byen bor ei hyggelig dame som har en sønn og ei datter.
- Jeg skriver en ny melding som du må levere på skolen.
- På skolen leser vi ei bok som er veldig interessant.
27 Diktat
- Det er viktig å gå på foreldremøte.
- Når begynte du på skolen?
- Har du sett på skolens hjemmesider?
- Det er viktig å gi barna kos og nærhet.
- Jeg er så stolt av barna mine.
Vet du det? (tekstbok s. 222–223)
28 Hva heter det på ditt språk?
Ingen fasit
29 Hva vet du om skolen i Norge?
Løsningsforslag
Jeg vet at alle må gå på grunnskole i Norge.
Jeg vet at barnehage er et frivillig tilbud.
Jeg vet at grunnskolen er gratis.
Jeg vet at elever i Norge ikke bruker uniform.
Jeg vet at SFO er et tilbud for barn fra 1. til 4. klasse.
30 Om å lære
Ingen fasit
31 Læringsplattformer
A Hva hører sammen?
å slå på | datamaskinen |
å logge | seg inn |
å legge | ved en fil |
å laste | opp en fil |
å opprette | et dokument |
B Spørsmål
- Han skal skrive en oppgave.
- På universitetets læringsplattform.
- Han laster den ned.
- Han arbeider i mange timer.
- Temaet er vulkaner og jordskjelv.
- For å lese gjennom teksten.
- Han laster den opp.
- Han vil lage en god middag til Silje.
32 Finn ut: Skoleruta
Ingen fasit